Literasi Budaya Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lakidende

Authors

  • Anas Universitas Lakidnde

Keywords:

Cultural Literacy, Tolaki Culture, Education Literacy

Abstract

This study aims to examine the role and impact of cultural literacy learning for students of the Faculty of Teacher Training and Education. This research used a qualitative approach with a descriptive method. The data collection was carried out through observation, in-depth interviews, and documentation on 23 students and 2 lecturers as the informants. Validation and reliability of the collected data were conducted by data reduction, display data, and data verification. The results suggested that encouraging cultural literacy offering Tolaki Educational, Language, and Cultural Literacy course have impacted on the knowledge of FKIP students of Lakidende University about Tolaki culture. This not only became knowledge but also became a means to maintain culture through writing student final assignments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2022). Media Literasi Sekolah: Teori dan praktik. Semarang: CV Pilar Nusantara.

Aprinta, G. (2013). Fungsi Media Online Sebagai Media Literasi Budaya Bagi Generasi Muda. Jurnal The Messenger, 5(1), 16. doi: 10.26623/themessenger.v5i1.218.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2019). Literasi. Diambil 20 Desember 2022, dari Kamus Besar Bahasa Indonesia Online website: https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/literasi.

Desyandri, D. (2018). Nilai-Nilai Kearifan Lokal untuk Menumbuhkembangkan Literasi Budaya di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 27(1), 1‑9. doi: 10.17977/um009v27i12018p001.

Garzia, M. (2020). Permainan Tradisional Dalam Literasi Budaya Dan Perkembangan Anak Usia Dini Pada Abad 21. Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial, 9(2), 83. doi: 10.33578/jpsbe.v9i2.7696.

Hadiansyah, F., Djumala, R., Gani, S., Hikmat, A. an A., Noorthertya, M., Nento, … Akbari, Q. S. (2017). Materi Pendukung Literasi Budaya dan Kewargaan: Gerakan literasi nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hasibuan, F. M. (2020). Indonesian Students Literacy Condition and How to Improve It. (November), 0‑5.

Helaluddin, H. (2018). Desain Literasi Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. ESTETIK: Jurnal Bahasa Indonesia, 1(2), 101. doi: 10.29240/estetik.v1i2.582.

Marliana, & Hikmah, N. (2013). Pendidikan Berbasis Muatan Lokal Sebagai Sub Komponen Kurikulum. Dinamika Ilmu, 13(1), 105‑119.

Pusat Penilaian Pendididikan. (2019). Pendidikan di Indonesia: Belajar Dari Hasil PISA 2018. Jakarta: Balitbang Kemdikbud Indonesia Kemdikbud.

Sakura, H., Arga, P., Ruqoyyah, S., & Wulandari, M. A. (2021). Cultural Literacy Analysis of PGSD Students in Tanah Air Nusantara Student Exchange. 10(April), 311‑317. doi: 10.33578/JPFKIP.V10I2.8180.

Tahir, M., Sobri, M., Nursaptini, Novitasari, S., & Anar, A. P. (2021). Penguatan Muatan Lokal Seni Budaya Berbasis Local Genius Budaya Sasak untuk Meningkatkan Literasi Budaya. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 4(1), 69‑74.

Yuki, L. K. (2020). Implementasi Literasi Budaya Kuda Kosong dalam Meningkatkan Minat Membaca pada Mahasiswa Universitas Putra Indonesia. Jurnal Soshum Insentif, 44‑50. doi: 10.36787/jsi.v3i1.215.

Published

12/30/2022

How to Cite

Anas. (2022). Literasi Budaya Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lakidende. DIALEKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Matematika, 8(2), 41-49. https://journal.fkip-unilaki.ac.id/index.php/dia/article/view/57