Koherensi Paragraf dalam Skripsi Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Kata Kunci:
Coherence, Theses, Coherence Markers, Explicit, ImplicitAbstrak
This study was proposed to identify and analyze the markers and the coherence of the paragraphs of the students’ theses of Indonesian Language and Literary Education Program. It was a qualitative study using a discourse analysis method. The data were texts in paragraphs selected from 30 students’ theses especially the Introduction Chapter. The study found that there were 272 coherent paragraphs and 34 incoherent paragraphs. findings were theses, results shown that there were five coherence markers found in the samples. Those were repetition, substitution, pronoun, conjunction, and causal relation. There were also found that the coherent paragraphs consisted of explicit coherence (213 data) and implicit coherence (59 data). The explicit coherences were developed with those 5 coherence markers and the repetition was the most dominant markers in use. By comparing the number of the coherent paragraphs with the incoherent paragraphs, it can be drawn that the coherence of the students’ writing in introduction chapter was categorized into very good level.
Unduhan
Referensi
Alwi, H., dkk. (2003). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Darma, Y. A. (2009). Analisis Wacana Kritis. Bandung: Yrama Widya.
Eriyanto. (2008). Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKiS Pelangi Aksara.
Haliday, dkk. (1992). Bahasa, Konteks, dan Teks. Yogyakarta: UGM Press.
Maimunah, S. A. (2007). Buku Pintar Bahasa Indonesia. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Mulyana. (2005). Kajian Wacana: Teori, Metode, & Aplikasi Prinsip-prinsip Analisis Wacana. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Sumantri, O. K. dan Harahap, A. B. (2011). Telaah Wacana: Teori dan Penerapannya. Depok: Komando Books.
Suwarna, D. (2012). Cerdas Berbahasa Indonesia: Berbahasa dengan Pemahaman dan Pendalaman. Tangerang: Jelajah Nusa.
Tarigan, H. G. (1987). Pengajaran Wacana. Bandung: Angkasa Bandung.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2015 SettingsAnie Wulandari Azis

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang artikelnya diterbitkan oleh jurnal DIALEKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Matematika menyatakan setuju dengan pernyataan berikut ini:
- Hak cipta artikel dipegang oleh penulis.
- Penulis memberikan hak kepada jurnal DIALEKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Matematika sebagai pihak pertama yang menerbitkan artikel dengan menerapkan lisensi berdasarkan Creative Commons Attribution License.
- Artikel, termasuk dokumen penelitian, yang diterbitkan didistribusikan dengan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Penulis diperbolehkan dan disarankan untuk mengunggah artikel secara online (misal: pada repositori institusi atau pada website pribadi) sebagai langkah untuk meningkatkan keterbacaan dan diseminasi serta untuk meningkatkan peluang artikel disitasi.




