Bentuk-Bentuk Partisipasi Orang Tua Anak Usia Dini dalam Program PAUD di Kabupaten Konawe
Kata Kunci:
Participation, Parents, Early Childhood, Education of Early Childhood ProgramAbstrak
This study aims to analyze the forms of early childhood parents’ participation on education of early childhood program in Konawe regency. The forms of participation were analyzed with the approach of the participation concept, i.e. the participation of the planning, implementation, and evaluation stages. This study used a qualitative research method, which aims to analyze the phenomena, events, social activities, thinking people individually or in groups on the participation of parent’s early childhood. Based on the research objectives, so obtained the results of research, that the percentage participation rate of early childhood parents at the planning stage, the implementation stage, and the stage of monitoring and evaluations showed that 63 respondents (13%) high participated, 163 respondents (35%) medium participated, and 244 respondents (52%) low participated. Those mean that overall early childhood parents had fairly low levels of education of early childhood program. These findings did not mean that they did not have role at all in development of education of early childhood program. Only, on average, their participation in the three forms of participation described above was still quite low.
Unduhan
Referensi
Atomoko, T. (2009). Partisipasi Publik dan Birokrasitisme Pembangunan. Jurnal Akademik UNSRI.
Nasution, S. (1996). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Sastroputro, S. (1989). Partisipasi Komunikasi, Persuasi dan Disiplin Dalam Pembangunan Nasional. Bandung: Alami.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
Sujiono, Y. N. 2009. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks
Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksar.
Tjokrominjoyo, B. (1994). Pengantar Administrasi Pembangunan. LP3ES: Jakarta.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003. Tentang Sisdiknas. Citra Umbara Bandung.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2015 Untung & Saasa

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang artikelnya diterbitkan oleh jurnal DIALEKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Matematika menyatakan setuju dengan pernyataan berikut ini:
- Hak cipta artikel dipegang oleh penulis.
- Penulis memberikan hak kepada jurnal DIALEKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Matematika sebagai pihak pertama yang menerbitkan artikel dengan menerapkan lisensi berdasarkan Creative Commons Attribution License.
- Artikel, termasuk dokumen penelitian, yang diterbitkan didistribusikan dengan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Penulis diperbolehkan dan disarankan untuk mengunggah artikel secara online (misal: pada repositori institusi atau pada website pribadi) sebagai langkah untuk meningkatkan keterbacaan dan diseminasi serta untuk meningkatkan peluang artikel disitasi.